Tips til hvordan du kan bygge din merkevare

Bilde fra Pixbay.com

Har du noen gang hatt en drøm om å bygge din egen merkevare og virkelig få det til?

Jeg har oversatt artikkelen «hvordan bygge din egen merkevare» med forfatter Hiten Shah. Han skriver om hvordan Leo Widrichs gikk frem for å bygge merkenavnet Buffer. På ni måneder hadde Leo fått selskapet omtalt i over 100 blogger å hadde over 100.000 registrerte brukere.

Hvordan klarte han dette?

Det geniale Leo gjorde var å skrive to til tre blogginnlegg hver dag som han postet på andre blogger. Denne type markedsstrategi kalles for «innholdsmarkedsføring» eller «at du kjøper kunden». Det handler i bunn og grunn om å gjøre ting på en annen måte, men som ikke skaleres.

Gjennom disse ni månedene bygget Leo Buffer til et merkenavn folk kjente!

Merkevarens makt

Når du har gjort et avtrykk på folks hukommelse har du bygget en merkevare.
Tenk på Amazon for eksempel – hvorfor har de blitt en så stor del av oss? I det sekundet vi tenker på å kjøpe et produkt, nesten uansett hva, går vår første tanke til Amazon som gir den laveste prisen. Vi vet at vi kan åpne appen, trykke to ganger og få varen levert hjem innen to dager.

Tidligere innebar det å bygge en merkevare at folk besøkte nettsiden din uten å tenke seg om. Det var som om at du hadde gravert navnet til nettsiden på armen deres uten at de stilte ett spørsmål. Når behovet meldte seg gikk de bare inn og kjøpte det de trengte. Videre så de effekten av å ha «disipler» som snakket om nettsiden og delte den videre.

I det lange løp innebærer dette at merkevaren sprer seg som ild i tørt gress. Fordi du har en plass i folks hoder og de tenker på deg når et behov melder seg. Dette innebærer også at de naturlig vil snakke om deg til andre. Derfor er det viktig å bygge merkevaren din.

For å bygge din merkevare fra ingenting til suksess, trenger du to ting: nyheter og repetisjon.

Vær ny, original eller uvanlig


Siden 1999 har 37signals blogget om hvem de er, hva de gjør, hvorfor de gjør det de gjør, og hvordan de tenker når de bygger sin virksomhet videre. Tidligere var dette en veldig uvanlig metode å bruke og ingen andre konkurrenter gjorde det på denne måten.

De ble ledene innen Saas i det å skape innhold, nyheter rundt merkevaren, dele, utdanne og hjelpe andre mennesker med å lære.

Slik gikk vi frem med nyheten om vår merkevare KISSmetrics:

Vi delte allés markedsførings analyse innhold, så langt det var av høy kvalitet og virkelig nyttig for folk.


Vi definerte merkevaren vår til å være nyttig, og det gjorde at Twitter-kontoen vår «mekka» for markedsførere som kunne lære mer om analyse. Over tid så vokste vi på Twitter til 200.000+ brukere med 100% organisk vekst.

Slik definerte Leo nyheter for Buffer’s merkevare:

«Hvordan gjøre det bra på Twitter, med eller uten buffer».
Over tid postet de flere nyheter om merkevaren med sin vitenskapelige tilnærminger. Deres fokus på lykke, produktivitet og deres radikale tilnærming til selskapets ble mer synlig. De var i stand til å gjenskape nyheten og få den til å vare, fordi den kom fra et autentisk og ekte sted.

For å bygge en merkevare, kan du ikke bare snakke om nyheter. Du må faktisk sette den i live og skape en ny opplevelse for menneskene.

Gjentakelse

For å ta i folks minne, må du komme inn i hodene deres for å bli. Nøkkelen er repetisjon, repetisjon. «Innholdet» i «innholds markedsføringen» er nøkkelen her.

Innholdet kan være en tweet, et Facebook-innlegg, et blogginnlegg eller noe som kan produseres og distribueres gjentatte ganger.


Kraften i innholdet har er at det skaleres, både når det gjelder det antall mennesker som konsumerer innholdet, og de utallige måtene innholdet kan pakkes og produseres på. Det er dette som skaper repetisjon og gjør hele merkevaren.

Når Leo snakker om sin gjestebloggingsstrategi, understreker han viktigheten av å «velge kvantitet fremfor kvalitet.»

Sett annerledes: Folk overvurderer ofte stoffets substans og undervurderer merkevare gjentagelse.
Leo holdt stoffet smalt og sentrert helt og holdent rundt hvordan man gjør det bra på Twitter. Han satte fokus på repetisjon og la ut over 150 gjesteposter, og det var det som gjorde Buffer ledene på Twitter.

På Quick Sprout bygde han et merke med medstifter Neil Patel. De satte nesten identiske bilder av ansiktet hans på forsiden, på side feltet til bloggen, på hans Twitter, på hans personlige nettsted og mer. All den repetisjonen legger opp til å gjøre et minneverdig inntrykk og ta plass i folks hoder.

Jeg håper du fikk inspirasjon og noen gode tips til hvordan du kan planlegge og gjennomføre din strategi når det gjelder blanding og merkevarebygging.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *