Test av Europris – nettbutikk, hva tror du skjuler seg bak tallene?

Bilde hentet fra Pixbay

Europris har hatt en formidabel omsetningsvekst gjennom korona året 2020. De kan flagge med en omsetning på 2,5 milliarder kroner mot 1,9 milliarder kroner samme periode året før (2019).

De er også kåret til en av børs vinnerne i 2020 med en avkastning på hele 54%. Spådommene for selskapet i 2021 er videre vekst.

Hva har forårsaket veksten?

Dersom du tenker at nettbutikken har hatt en medvirkende årsak tar du feil. I et intervju med E24 sier selskapet at de fortsetter å vokse, men at netthandelen kun utgjør en liten andel av omsetningen med 0,6% i år mot 0,2% i fjor.

De opplyser også at klikk-og-hent kun har vært for å bevare kunde relasjonene og at det ikke har hatt et avgjørende utspill for omsetning eller vekst på kort sikt.

Europris opplyser også til Nettavisen at de i april 2020 lanserte ny nettbutikk, men at kundene stort sett kjøper større artikler som hagemøbler, trampoliner eller småmøbler.

Har Europris utnyttet sitt fulle potensiale på nett?

Er det de lave prisene, tilgjengelighet eller en god nettbutikk som avgjør om vi kjøper på nett? Det optimale for oss forbrukere er vel en kombinasjon av alle tre.

Det er ingen hemmelighet at Europris i likhet med Nille og andre nettbutikker har holdt liv i oss nordmenn under korona pandemien, og sørget for at vi har klart å holde tradisjoner gjennom sesonger, høytider og merkedager.

Med de begrensninger vi har hatt det siste året, skurrer det at vi forbrukere kun foretrekker å kjøpe store artikler på nett.

Vi skal ta en nærmere titt på hvordan det faktisk står til med nettbutikken til Europris. Samtidig se på hvordan de skårer ut ved bruk av INEVO`S 10 vurderingskriterier for en optimal brukervennlig nettbutikk.

Bilde: Hentet fra Inevo.no.

Når jeg skal gjøre denne testen bruker jeg mobil til å vurdere hvordan nettbutikken fremstår. Grunnen til det er fordi folk flest handler mest via mobil og ikke nettbrett eller laptop. Før jeg begynner tar jeg en test av nettbutikken i Google sitt verktøy for å sjekke mobilbruker vennlighet. Denne testen viser at nettsiden er godt egnet for mobiler, her er det bare å kjøre i gang.

1. Førsteinntrykk

For å avgjøre om et førsteinntrykket er godt vil jeg sjekke om jeg kan svare på disse tre spørsmålene i løpet av 5 sekunder:

  • Har jeg kommet til riktig sted? JA.
  • Hva er det jeg kan gjøre her? Bilder og ikoner svarer tydelig på det.
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her? Denne tenker jeg er ganske åpenbar gitt denne settingen. Uansett viser Europris hagemøbler på forsiden og de trekker frem sesongens varer.

Evaluering: Nettbutikken fremstår som ren og fin med de vanligste funksjonene en nettbutikk skal ha på en førsteside. Logisk plassering med bruk av ikoner fremfor tekst er å foretrekke, bra!

De har sesongens mest populære varer på forsiden hvor de averterer med medlemstilbud på hagemøbler.

Jeg blir lettet når jeg ser de har en «hjerte knapp», for her kan jeg «ønskeliste shoppe» før jeg faktisk kjøper.

2. Synlighet

Er nettbutikken synlig i Google Search og Google Shopping? Faktorer som spiller inn her er hvor optimalisert de har gjort Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM).

Dersom nettbutikken ikke dukker opp, er en løsning å forbedre søkeordene i Google Ads for å syneligjøee produktene i Google Shopping.

Jeg startet med å søkte på «hagemøbler» som er en av sesongens varer. Der kommer ikke Europris opp i Google Shopping.

Jeg prøver å søke på «hagemøbler» i nærheten av meg». Da dukker det opp Plantebørsen, Rottingmøbler og Fine Design til tross for at jeg befinner meg nærmest Europris når jeg søker. Jeg måtte dessverre langt ned på Google Search for å finne Europris.

Jeg gjorde deretter et frisøk på «Europris» og da dukket nærmeste Europris opp i Google kartet.

3. Brukervennlighet

Det som er viktig når det gjelder brukervennlighet er at målgruppen finner frem til det de ser etter på nettsiden. En lite brukervennlig nettside vil miste mange kunder tidlig i kjøpsprosessen, som et resultat av at det tar lang tid og er vanskelig å finne frem.

Jeg går tilbake til nettsiden å skroller meg videre ned på forsiden. Der averterer de med «NY KATALOG UTE NÅ!».

Hjelp tenker jeg, er det noen som bruker «digitale» kataloger ennå? Okei, jeg og gir det et forsøk.

Jeg trykker meg inn på katalogen og blir positivt overrasket. Her var det noen brukervennlige funksjoner med hyperkolbing av produktene.

Når jeg trykket på et produkt i katalogen kom jeg til en ny favne og befant meg på kjøps siden av produktet.

Noen hyperkoblinger listet også opp flere produkter i forskjellige farger. Dette var uventet og en veldig fin funksjon.

Dette bilde viser hvordan det ser ut etter at jeg har trykket på hyperkoblingen. Her kan jeg gå på «vis» for å se på produktet, men jeg kan ikke trykke kjøp før jeg har gått inn på selve produktet. Litt tungvindt.

Jeg var litt usikker på om jeg ville kjøpe potten jeg hadde trykket meg inn på.

Da kom jeg på at jeg kunne jo bare benytte meg av hjerte knappen. Dette gikk ikke helt som planlagt.

Når jeg trykket på hjerte <3 knappen døde jeg litt. «Vennligst logg inn»

Hadde det ikke vært for at dette er en skole oppgave hadde jeg som potensiell kunde falt av her.

Kjære Europris, dersom noen av dere flotte folk som jobber der leser dette:

Kan dere ta innlogging å registrering helt i sluttfasen når man skal betale? Jeg er ikke helt varm i trøya ennå, og hvert-fall ikke når jeg putter et produkt på kanskje<3.

Hovedmeny:

Jeg går tilbake til forsiden og prøver meny, etterfulgt av personlig pleie, deretter hårpleie.

Når jeg filtrerer meg frem til «hårpleie» skulle jeg gjerne likt å sett «alle produkter» innen denne kategorien. Deretter de spesifikke underkategoriene som vist på bilde.

Det tok noe tid før jeg skjønte at «gå til kategori» i grønt var alle produkter innen for denne kategorien. Personlig syntes nok at denne fremstillingen var lett å misforstå da alle underkategorier er en kategori.

Europris er kongen av sesonger, tradisjoner og høytider. Jeg utforsker menyen deres videre.

Dessverre var det ikke lett å finne disse sesongene eller høytidene i menyen deres.

Det er dog forståelig at de sikkert satser på at kundene leser på forsiden, men når du shopper går du ikke tilbake til forsiden. Da jobber (shopper) man i meny, filtrer og add to shopping card.

Frisøk til 17 mai:

Jeg tillot meg å «handle inn» til 17 mai og benyttet meg av frisøk som et alternativ.

Ta nå en nøye titt på hvordan produktene fremstilles i nettbutikken. Her konkurrerer det norske flagg med prisen og kjøps knappen. Bildene av produktene er veldig små, pris og kjøps knapp har fått i overkant stor plass.

Dersom jeg skulle pirket litt mer å fått det HELT optimalt hadde det igjen vært fint veldig fint med en 17 mai kategori.

Forslag til hvordan det kan se ut:

Bilde er et illustrert eksempel hentet fra Cubus. Den viser hvordan jeg hadde ønsket at fremstillingen av produkter, priser og funksjoner skulle vært.

Europris har bygget opp et solid navn gjennom årene og vi forbrukere vet at dere er meget konkurransedyktige på pris så la oss få se produktene:)

4. Kjøpsprosses

Desto mer sømløst en kjøpsprosess foregår desto større odds er det for at kjøpet blir gjennomført. Det som vektlegges her er hvorvidt de tilbyr flere betalingsløsninger, om de viser bilde eller logo og hvilke leveringsalternativer de har. Dette er noe som raskt skaper trygghet for kundene. Det er også viktig at leveringstid hos de forskjellige distributørene fremkommer.

Hipp, hipp hurra! Denne biten har de gjort mye bedre. Her har de fått med logoer og leverandører som Vipps og Helthjem.

Det jeg savner er trustpilot, klarna eller en leverandør som tilbyr faktura med betalingsutsettelse.

5. Hastighet/Teknologi

Hastighet er svært viktig og 1 av 4 forlater nettsiden dersom det går mer enn 4 sekunder å laste siden inn. Google har en rangerings faktor hvor nettsidene med raskest nedlasting havner øverst.

For å teste hastigheten bruker jeg Google PageSpeed Insights tool. Dette er et verktøy som viser hvor fort nettsiden laster og hvilke forbedringer de kan gjøre. Bilde under viser at Europris dessverre ikke besto denne testen.

Skjermdum fra testen i Google PageSpeed Insights tool.

6. Kundetilfredshet

Det å løfte frem hvor vidt kunden er fornøyd når de handler hos deg er viktig for å skape trygghet. Det finnes flere steder der man kan sjekke temperaturen på kundetilfredshet. De mest brukte kildene Trustpilot, Prisjakt.no og virksomhetens egen Facebook side.

Resultat av testen viste:

  • Trustpilot.no – 1,7 stjerner av 5 stjerner.
  • Prisjakt.no – 3,9 stjerner av 5 stjerner.
  • Facebook – der hadde Europris fjernet muligheten for å gi eller se anmeldelser.

Konklusjon: Tilbakemeldingene fra kundene vil jeg anta i majoriteten er fra kunder som fysisk har vært i butikkene mht at nettbutikken utgjør 0,6% av salget deres. Når det er sagt syntes jeg det er veldig rart at de har fjernet muligheten for å gi eller se anmeldelser på Facebook siden. For orden skyld måtte jeg søke opp Plantebørsen som scoret 5 av 5 stjerner på Facebook.

7. Trygghet

Trygghet er helt avgjørende for at kunden handler hos deg. Det finnes flere måter å skape trygghet på, men noen av tingene kunder vektlegger på nett er: Får jeg det jeg har bestilt? Hva gjør jeg dersom varene ikke passer? Hvordan fungerer retur og medfører dette kostnader? Sistnevnte bør komme klart frem.

Etter å ha lett rundt på nettsiden står det at man kan returnere varene etter 30 dager i nærmeste Europris butikk, medlemmer har 365 dagers retur. Dersom du vil sende varene i retur til nettbutikken må du selv dekke retur. Da skjønner jeg hvorfor de hadde gjemt denne godt.

Hvor vidt det skal være gratis retur eller ikke er et omdiskutert tema, men det skal sant sies at de som har gratis retur trekker også flere kunder på nett.

8. Kunde kommunikasjon

På hvilken måte du kommuniserer med dine kunder har mye å si. Det kan være alt fra Chat funksjon, til hvordan man svarer via telefon, mail eller på Facebook siden. Dette er noe som vil påvirke virksomhetens omdømme.

Europris er og blir selvbetjening. Hjemmesiden har kategorien ofte stilte spørsmål godt gjemt og man må trykke seg inn på hvert spørsmål for å finne svar. Lite lettvint. På Facebook siden svarer de ikke på kunder som ønsker å melde seg inn.

9. Priser / utmerkelser

Dersom nettbutikken har fokus på bærekraft, fått noen priser eller utmerkelser vil det være fint å vise disse frem.

Bildene under fant jeg helt bakerst i bunken til Europris og måtte tørke støv av. Deres fokus på bærekraft og hvordan de kobler dette inn i deres forretningsmodell burde komme enda tydeligere frem. Jeg ble nesten rørt når jeg fant det.

De har i tillegg et eget bærekrafts stempel til sine produkter som burde stått på førstesiden. Europris: Dette må dere jo flagge ut, ikke gjem deres fokus på bærekraft.

10. Konsept og strategi

Jeg vil avslutningsvis si at jeg digger Europris og kjøper mye i deres fysiske butikker. Jeg har dog gjort noen frisøk på nettsiden deres under pandemien, men fort falt av da det har vært knotete filtrering og små bilder av produktene som har gjort at jeg ikke har kjøpt.

Jeg er blod fan av kreativitet, innovasjon, forretningsutvikling og ser på teknologi som en magisk mulighet for en hver virksomheter til å utnytte sitt potensiale. Det blir som på en idrettsbane – tenk alltid hvordan man kan tjune å tjune for å bli enda bedre.

Stå på Europris =D. Så skal dere se at 0,6 % omsetningen i nettbutikken vil stige kraftig de neste årene.

Kilder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *