Det begynner med ei Spire – endelig nettbutikk!

Som en del av faget i digital markedsføring har studiegruppen min og jeg laget nettbutikk! Sjekk den ut her www.spirebutikken.no. Ironisk nok assosierer jeg ideer med noe som begynner med lite frø og spirer opp til å bli noe større. Jeg vil ta deg med hva vi gjorde for å få det til, ser du forbedringer som kan gjøres på nettbutikken – ikke nøl med å sende melding.

Team – en magisk miks

Det første vi gjorde var å etablere et team, deretter satte vi i gang med idémyldring. På dette tidspunkt visste vi ikke hva vi ville selge i nettbutikken. Etter dette gikk vi igjennom hva som var viktig for den enkelte og hva vi ønsket å oppnå.

Etter andre møte la vi en struktur for når vi skulle ha møter, hva som var hensikten med møtene, forventninger til hverandre og en selv, samt fordeling av ansvarsområder. Gruppen ga rom for at alle var forskjellig, samtidig som vi tenkte løsninger fremfor begrensninger.

Til tross for forskjellige personlighetstyper har involveringen og samhandlingen i gruppen vært meget god og jeg har tidvis kjent på Scrum metoden som en del av gruppe mentaliteten.

Mentor

Vi var raskt i gang å kontaktet Erik Helland fra TV2 og spurte om han ville være vår mentor. Påfølgende uke landet vi web navn og konsept. Vi sendte Erik en link til vår samarbeidspartner God Vår å fikk en screening av deres hjemmeside. Hensikten var å få innspill fra Erik på hva www.godvar.no hadde gjort bra, hva de hadde gjort mindre bra og hva vi burde styre unna. Dette var utrolig lærerikt og ga oss gode forutsetninger til å begrense kjente feiltrinn tidlig i prosessen.

OKR

OKR implementerte vi raskt inn i gruppen og vi satte mål som ukentlig ble diskutert og revidert alt etter som hvordan landskapet ble klarere for oss. Les gjerne mer om OKR i mitt tidligere blogginnlegg «Har du handlekraften som skal til for å lykkes». Det å jobbe med OKR som styringsverktøy gir en følelse av kontroll, oversikt, du ligger et hestehode foran og ikke bak, i tillegg når du målene dine uten å surre.

Design Sprint

Vår arbeidsmetodikk for å komme i gang med nettsiden var gruppemøte med idee mylding. Andre metoder som brukes dersom man skal lage en nettside er Design sprint, dette brukes mye i næringslivet.

Konseptet er at hvert enkelt teammedlem først ide myldrer selv, deretter legger frem ideen/forslaget for gruppen. Med bakgrunn i alle ideer som blir presentert bestemmer gruppen seg for hvilken ide de vil gå videre med. En typisk design sprint går fra mandag til fredag og er delt opp i hva som skal gjøres de bestemte dagene.

Hensikten er å teste og “lansere” en konkret nettside, design eller et produkt innen uken er omme. Dette sikrer at teamet kan komme fort i gang og faktisk levere noe håndfast som vanligvis hadde dratt ut i det uendelige andre steder.

Verktøy

Når man skal lage en prototype eller legge frem et konsept er det flere forskjellige verktøy som kan være til hjelp. Innen design og prototyping kan man bruke alt fra penn og papir til Miro, Photoshop eller legge det rett inn i Shopify. Det viktigste er at man setter i gang og begynner å skissere hvordan man tenker at det skal se ut.

Miro er det verktøyet jeg har jobbet mest i. Der kan man jobbe digitalt med resten av gruppen, legge tidsplaner, designe, opprette prosjekter og følge progresjonen. Det som er morsomt med Miro er at den har en “Post-it” funksjon som gir deg en følelse av å jobbe på samme måte som du ville gjort dersom du var fysisk på kontoret.page1image13906496

Shopify

Innen nettbutikk finnes det flere plattformer man kan bruke. De plattformene vi ble introdusert for er Woocommerce, WordPress og Shopify. Vår gruppe valgte å benytte seg av Shopify da denne plattformen er veldig “enkel” og lett forståelig.

Det krever noe av deg da du må se Youtube videoer, teste, prøve og feile for å få det slik du ønsker, men Shopify har lagt ganske mye til rette for deg. Det som er viktig er at du får på plass meny med riktig kategorier, produkter med linker, bilder, teks, betalingsløsninger og distribusjon.

CRO

Det å markedsføre nettsiden er nesten like viktig som å lage nettsiden. Dersom man ikke gjør dette risikerer man at det stopper opp. Det er mange som benytter seg av organisk vekst og ikke benytter seg av betalt annonsering. Dette er helt ok, men da må man sørge for at man er oppe og går på CRO med Google search, GA og GT. Data er nøkkelen her.

CRO står for Conversion Rate Optimization og på norsk betyr konverteringsoptimalisering. Hele hensikten er å jobbe strategisk for å øke andelen av brukere på nettsiden og få de til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. Det som er fint med konverteringsoptimalisering er at du kan få høyere lønnsomhet uten av å øke markedsføringskostnadene.

Når vi jobber med dette tar vi utgangspunkt i kundene våre, identifiserer hvor de stopper opp og forbedrer dette på nettsiden og tester om dette gir endring i positiv retning. Det handler mye om å teste, prøve, feile og lære. Vi måler rett og slett hvilke endringer som vil gi en god effekt.

Sosiale medier

Vi begynte med å lage en markedsplan for sosiale medier. Deretter opprettet en Facebook side, en Instagram konto hvor vi jevnlig poster relevante innlegg rettet mot det publikum vi har. Når nettsiden var oppe lanserte vi en lanserings video for å trekke oppmerksomhet.

Pyramideprinsippet

Dersom du skal presentere ideer, blogge eller skrive en mail er pyramideprinsippet en metode for hvordan du kan bygge opp det du skal levere skriftlig. Vi har hatt om dette tidligere i januar, men avslutningsvis i denne delen av faget gikk vi enda grundigere inn i hvordan vi faktisk kunne bruke dette.

Vi hadde besøk av Carl Størmer fra Jazzcode som introduserte oss for hvordan vi i praksis kunne bygge opp en mail for å få leserens oppmerksomhet og ved å se på overskrift, innledning, komme til poenget, stille spørsmål, avslutte med en høflig frase. Dette var utrolig lærerikt, og noe vi vil bruke i markedsføringen.

Takk for meg =)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *