Generer flere kunder ved bruk av riktig kanal

Mange virksomheter står i dag ovenfor store avgjørelser når de skal velge kanal for nå ut til sine kunder. Dette er ingen lett avgjørelse og det kan være vanskelig for mange å vite om de har gjort de riktige prioriteringene.

For noen er det viktig å være synlig, for andre handler det om å være tilgjengelig, enkelte ønsker å skape engasjement, men til syvende å sist handler det om å skape gode kunderelasjoner – som igjen genererer flere kunder og salg. Sosiale medier og digitale kanaler er med på å gi din virksomhet en gylden mulighet til å vokse.

Vi skal ta for oss de største kanalene, si noe om hva de brukes til, hvor stor andel av Norges befolkning som bruker de ulike kanalene og hvilke målgrupper du treffer. Fordelen ved å sette seg inn i dette er at du lettere kan prioritere ressurser og penger i de kanalene som gir din virksomhet mest avkastning.

  • Facebook
  • Snapchat
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube

Facebook

Facebook er den største kanalen og har 83% av Norges befolkning. Dersom din bedrift ikke har en Facebook side er det på tide å opprette en. Mange kunder forventer at man er tilgjengelig på denne kanalen å bruker denne ofte til å kommunisere med virksomheten. Dersom du selger fysiske produkter eller tjenester er dette en ypperlig kanal å benytte for annonsering, men tenk alltid på innhold. For å komme i gang å forstå hvordan du bruker annonseringen anbefaler jeg deg å prøve dette gratis kurset Facebook har.

Snapchat

Snap utgjør 64% av Norges befolkning og er en billig kanal å annonsere på. Mange bruker den til å kommunisere med venner eller følge influensere. Snapchat har kommet langt ved at bedrifter selv kan opprette en egen Snapchat konto og la følgerne følge dem gjennom bilder og stories. Det er også mulig å koble nettbutikken opp mot kontoen slik at kunden kan handle via kanalen. Sjekk ut snapchat sin side for å komme i gang med det her.

Instagram

Instagram er en kanal som mange sikkert tenker på som en kanal der man kun viser frem flotte bilder, men der har det skjedd endringer. Instagram har lansert «Instagram Shopping». Instagram viser til at 70% av shopping entusiaster benytter seg av denne funksjonen og at 87% sier de blir påvirket til å kjøpe noe gjennom Instagram shopping.

Linkedin

Linkedin er en kanal som i «prinsippet» fungerer som en digital CV. Det er her du knytter kontakter, nettverk og følger grupper innen fagområder som opptar deg. Mange bedrifter har kommet seg på Linkedin, men dette er en kanal bedrifter virkelig burde ta i bruk. I dag er det kun 29% som har en bruker på Linkedin. Kanalen er svært verdifull for de som jobber med B2B, men det handler om å være synlig og nå ut til nettverket ditt. På Linkedin kan du ved hjelp av annonser nå de rette kundene ved bruk av deres annonse verktøy. Dersom du lurer på hvordan du skal gå frem for å gjøre dette, ta en titt på denne her.

Youtube

Hele 42% av Norges befolkning har en profil og månedlig bruker 74% av oss Youtube. For en bedrift kan det være lurt å lage videoer som forklarer «hvordan man kan utføre forskjellige ting». Veldig mange bruker denne kanalen for å finne løsninger på problemer. Og hva er det vi bedrifter er til for? Jo, det er jo å gi verdi til kunden ved å løse ett problem.

Ønsker du å ta en nærmere titt på rapporten til Ipsos, trykk her.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *