Vil Amazon ta over dagligvare i Norge?

Hva vil skje dersom Amazon kommer til Norge? Det er bare spørsmål om tid og sted. I Sverige har de allerede etablert seg og på verdensbasis har de over 40% av all netthandel.

Amazon go er ett dagligvare konsept der avansert teknologi registrerer hva kundene plukker. Kassa løsningen er selvbetjent og varene trekkes automatisk fra din Amazon konto når du forlater butikken.

Ved bruk av avansert kamerateknologi og sensorer sporer de hva kunden plukker. Photo by Andrej Sokolow/picture alliance via Getty Images

Debatten i mediene rundt Amazons mulige inntreden i Norge har vært omdiskutert. Flere frykter det er en stor trussel for at Amazon go, vil kunne ta over store markedsandeler for dagligvare i Norge.

Ta en titt på innsiden av Amazon Go

Helautomatiske butikker gjør det mulig å handle mat døgnet rundt. Dette gir økt lønnsomhet, i tillegg kan de drive butikk der det i dag er mer utfordrende. Som for eksempel ved nærbutikker og i utkant Norge.

Kilde: Hentet fra YouTube

Forretningsmodellen deres er skremmende god og det har de bevist.

Bilde: Print screenet fra www.amazone.com

I tidsrommet 2017-2018 var diskusjonen i media rundt Amazon go og dagligvare mye omtalt. Dagbladet frontet en artikkel i 2018 der de intervjuer Area, som er etablert av Norgesgruppen og Coop. De hadde startet sitt arbeide for å holde tritt med teknologien til Amazon.

Videre i intervjuet vises det til Tor W. Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved NHH. Han uttaler at han er enig i at det går fort, men at det er en litt lenger tidshorisont før dette kommer til Norge. Han tror også at vi vil ha lignende løsninger på plass innen fem år.

Skal vi ta utgangspunkt i hva Tor W. Andersen tenkte den gangen, vil det si at Norgesgruppen og Coop i år 2023 vil ha tilsvarende løsning som Amazon. Hvor langt de er kommet med ansiktgjenkjennelse og sensorer er ennå ikke kjent. Det vi vet er at de i dag har selvbetjente kasser, hvor du scanner varene selv ved betaling.

Foto hentet fra ASKO. Mennesker er fortsatt en viktig ressurs i dagligvare.

Uansett hvor langt Area og Amazon er kommet har de en ting til felles. De begge har mennesker som jobber i butikkene, som vareplasserer, og kontrollerer ID ved salg av tobakk og alkohol. Så langt ser ut til at disse jobbene er sikret frem til 2023.

Fremtiden vil vise hvor mye av varehandelen som blir overtatt av smart teknologi og kunstig intelligens. Jeg tror teknologien kommer til å innhenter oss fortere enn vi aner. Ungdoms første møte med arbeidslivet via varehandelen, vil være den største sosiale taperen i dette kappløpet.

Lidel prøvde seg i Norge og overetablerte seg, de hadde matere butikker enn det vi hadde, la seg utenfor byene, ukjente produkter, klarte ikke å få til en lokal markedstilpasning. Belyse for og imot. Drøft.

1 – De tilbyr lavere priser, 2 At det er lett å handle, 3 moderne og kult. Lidel prøvde også på det samme og hvorfor gikk ikke det bra? Vil vi oppleve det for komplisert? Trofasthet og lojalitet og den norske befolkning.

Selv hadde jeg i dag handlet på den lokale butikken, men prøvd Amazon fordi den er så World wide. Aggressiv respons, 3 aktører, hard konkurranse og priskrig.

Kilder: 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Follow by Email
Facebook
LinkedIn