Har du opplevd «Fake news», filterbobler og ekkokammer?

Bilde: Pixabay.com Sosialemedier blir til filterbobler.

«Fake news»

Vi alle har hørt om «fake news», men har du noen gang oppdaget at du direkte eller indirekte er blitt utsatt for det? Dersom du ikke finner svaret innen 2 sekunder er det helt ok. Jeg må selv si at jeg faktisk er litt usikker på om eller når jeg har blitt utsatt for det. Unntaket må være første april spøkene som kommer i nettavisene hvert år, men de er jo bare morsomme.

I dag befinner vi oss i en verden som er styrt av algoritmer, filterbobler og ekkokammer. Det er faktisk ikke lett å sortere ut hva som er «fake» og hva som er «ekte» og hva gjør filterbobler og ekkokammer med oss?

Hva er egentlig filterbobler?

I hverdagen legger vi igjen masse data gjennom klikk og søk i Google, Facebook og andre kanaler. Disse dataene blir brukt av algoritmer til å «identifisere» hvem du er, hva du søker etter og hva de antar du interesserer deg for. Eksempelvis har vi Google og Facebook de bruker disse dataene til å filtrere ut hvilke type produkter og tjenester du blir eksponert for. Nettbutikker bruker også disse algoritmene for å kunne tilby deg tilsvarende, eller mer av de samme produktene du kjøpte sist.

Når du har gjort et søk på produkter, vil du havne inn i det vi kaller filterboblen og eksponert for det som faller under den sjangeren. Det finnes også måter og beskytte seg mot dette på.

Skrur du av «personalisering» på Facebook eller google vil du ikke lenger få «skreddersydd» reklame, men bli eksponert for mer irrelevant reklame.

Forelesning 25.01.20 – Karl Philip Lund

Hvorfor blir det til ekkokammer?

Det man søker og klikker seg inn på å leser er enkel forklaring på et ekkokammer. Du eksponeres ved å kommunisere med de som har samme interesse som deg, lik deg selv. Samme politisk syn eller søker de samme meningene som deg.

Like barn leker best

Facebook er et godt eksempel på filterboble og ekkokammer. De har filtrert ut «grupper» som du mest sannsynlig vil ha interesse av og bli «medlem» i. Trykker du deg inn på en av disse «gruppene», befinner du deg i et ekkokammer. Disse gruppene er fint for mange og til stor hjelp. Det postes spørsmål, egne synspunkter og meninger om det som er relevant i gruppen. Svarene som kommer fra disse medlemmene er jo også personlige meninger, synspunkter og velmente råd.

Er det noen konsekvenser ved filter og ekko?

Filterbobler – flott det, med relevant reklame og skreddersøm. Ekkokammeret tilrettelegger for «like barn leker best» uten at vi er bevisst på det. Det som er negativt ved dette er at det forfølger deg.

Algoritmene er lagt opp til at enkeltmenneskes bekreftede syn ikke utfordres eller eksponeres for andre eller motsatte grupper. Dette er med på å forsinke og/eller stoppe egenutvikling.

Muligheter ved filter og ekko

Det er jo et hav av muligheter hvor disse funksjonene gir verdi. Innen digital markedsføring er jo dette stammen i treet deres. Dataene hentet ut fra oss forbrukere er grunnlaget for målrettet markedsføring på vegne av deres kunder, virksomheter, organisasjoner og politikere. Det er mange forbrukere som synes det er helt supert med disse funksjonene, andre irriterer seg å føler seg «spammet» og forfulgt.

Den som intet våger, intet vinner

Mitt største ønske etter endt studie er å starte virksomhet igjen. Ideene kribler, planene er sånn nesten halvveis klare, men! Dersom jeg skulle gjøre dette, ville jeg trengt ett sett med mennesker, et team som ikke bare var lik meg selv. Mennesker som besitter en helt annen kompetanse, bakgrunn, som tenker annerledes, utfordrer og har ferdigheter jeg ikke har.

Gjør dine egne tanker

Jeg mener ikke at du ikke skal bruke Google eller ikke melde deg inn i Facebook grupper på nettet, men man burde være bevisst og opplyst om hva filterbobler og ekkokammer er.

Har du noen gang spurt deg selv hvem ville du vært? Eller hvilke valg ville du gjort, hvis du ikke hadde vært eksponert for algoritmer, filter og ekko?

Jeg håper du vil la deg inspirere, få noen tanker som bevisstgjør hva filterbobler og ekkokammer gjør med deg. Det er lov å sette grenser for når du vil tre ut.

Kilder:
  • UIB
  • Pariser, Eli – The Filter Bubble 2011.
  • Arne, Krokan – Forelesning DIG 25.01.20

1 kommentar

  1. Hei 🙂

    Dette var et supert innlegg. Først og fremst svarer du godt på oppgaven. Overskriften er også veldig bra og engasjerende.
    Strukturen på innlegget er også supert, med sitat, morsomme og engasjerende underoverskrifter og interessante refleksjoner.
    Jeg liker veldig godt måten du skriver på og at du legger inn personlige refleksjoner som gjør det mer interessant å lese.

    Helt supert, fortsett sånn 🙂

Legg igjen en kommentar til Fredrikke Linnea Eriksson Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Follow by Email
Facebook
LinkedIn